Hvordan Kristian Haagen Blev Verdens Førende Ur-ekspert

Den danske ur-ekspert om, hvordan han gik fra et job i reklame-branchen til nu at være hele verdens favorit ur-person. Og hans guide til de bedste ure på et budget.

 

Billeder: Victor Jones

Blazere: Oscar Jacobson

D et er fredag eftermiddag, solen er pakket godt og grundigt væk af en massiv mængde skyer, og vi befinder os ude iblandt en række yderst veldekorerede shipping containere. Efter vi er gået ind i en af dem og gået et par etager op via. et par trapper, bliver vi budt velkommen med et stort og venligt 'Velkommen'. Ordene kommer fra en mand, som vi i den grad har set frem til at møde igennem længere tid. Han hedder Kristian Haagen. Og hvis navnet ikke umiddelbart siger dig noget, så lad os lige ridse hans imponerende CV op:

Han er en af co-founderne af det sociale medie for ur-nørder, 8past10, han laver konsulent-arbejde for nogle af verdens førende ur-brands, der inkluderer brands som Vacheron Constantin, Glashütte Original and Graham (for blot at nævne et par stykker), grundlægger af magasinet Timegeeksder er udkommet månedligt siden August 2009, overser Bruun-Rasmussen's ur-auktioner, forfatter af 7 ur-bøger - som han sågar selv publicerer - og har desuden hans egen webshop, hvor du kan finde ure, en Caran D’ache kuglepen, der koster +23.000€, armbånd og meget mere - alt sammen kurateret af ur-nørden ham selv. Vi har formentlig glemt noget, men ikke destomindre er dette mildest talt enormt imponerende.

 

Kristian Haagen er Kristian Haagen. Ikke at blive forvekslet eller sammenlignet med nogle. Som altid bærer han sine signatur army-grønne cargo bukser, hans elskede Red Wing støvler og hans misundelsesværdige armbåndsur. I dag er det det ikoniske Audemars Piguet Royal Oak med blå skive. Naturligvis båret sammen med hans armbånd, som han efterhånden er blevet berømt for at bære. Ved siden af hans skrivebord er hans Rimowa-kuffert. "Jeg har altid alle mulige ting med mig hver eneste dag. Formentlig vigtigst af alt mit kamera. Jeg elsker at fotografere, og jeg er så heldig at kunne udnytte denne passion samt kunnen for mine kunder, samt en håndfuld medier, som jeg samarbejder med."

Men hvordan blev Mr. Haagen den person, som vi kender i dag? Faktisk startede det helt tilbage i 1992/1993, hvor han boede på Venice Beach, mens han arbejde for reklame-bureauet CHIAT DAY. "Folkene på CHIAT DAY var allerede på internettet dengang. Folk surfede online. Så jeg startede med at gøre det samme og fandt så dette dedikerede ur-fora, hvor det netop gik op for mig, at der var andre end mig, der havde den her vanvittige store interesse for armbåndsure. Altså andre ur-nørder."

 

I 1998 spurgte en fotograf Mr. Haagen, om han havde lyst til at skrive en artikel om ure for den største danske avis. "Jeg var en ur-entusiast og samler, som også kunne finde ud af at skrive om det. Ingen andre formåede at forene disse to ting," fortæller han. "Normalt er det journalister uden passion for ure, der copy-paster diverse officielle pressemeddelelser, og det var medierne åbenbart tilfredse med."

Dette resulterede i flere og flere artikel-serier, og inden han så sig om begyndte han at rejse verden rundt for at besøge ur-brands, mens han skrev for både Japanske, Sydafrikanske og Sydkoreanske medier. "Jeg blev den her go-to-guy for mange internationale medier, og det er netop det, som har bragt mig til dér, hvor jeg er i dag."

 

Oftest forbinder man ur-industrien med en flamboyant livsstil, men Haagen har en helt anden tilgang: "Jeg er meget glad for min opvækst i den danske provins. Hvis jeg gad, kunne jeg rejse på første klasse hver eneste dage med champagne, limousiner og alt det dér. Det er sådan, at de her brands forsøger at fedte sig ind hos journalisterne. Men jeg er blevet opdraget med en ærlig hånd, så at sige. Medierne var ikke gift med annoncørerne dengang. Mine artikler reflekterer min personlige og ærlige kærlighed for urmagere. Og jeg elsker stadig at skrive i vendinger som 'skiven er så hvid, at det lader til, at ur-mærket blev inspireret af isbjørne eller coke. Eller begge to.'"

 
 

Mr. Haagen var på hans første urmesse i 2001. Siden har han været på dem alle. Og når man netop spørger ham indtil, hvordan han får tid til det hele, kan man gøre, at det ikke altid er helt optimalt: "Jeg gør formentlig for mange ting nogle gange. Men jeg kan bare godt lide at starte ting op og udvikle på disse." Om projektet, der tager det meste af hans tid, det sociale ur-medie 8past10, fortæller han: "Målet er at nå en million brugere. Det ville være fantastisk." Han håber også, at det en dag bliver den mest benyttede platform til køb og salg af armbåndsure. "Vi har faktisk netop solgt vores første ur et par timer efter at vi lancerede den feature. Det var virkelig en fantastisk fornemmelse!"

Det faktum, at Mr. Haagen har en del historier at fortælle - og de historier, som man rent faktisk har lyst til at høre om - er klart efter blot at have brugt et par timer med ham Han fortæller, at hans første kunde på hans egen web shop var ingen ringere end Emmanuel Gueit - manden der designede Audemars Piguet Royal Oak Offshore i 1989. Eller når han fortæller om hans nye bog: "Selvom det er en bog om ure, så er det faktisk også om min opvækst. Måske fordi jeg mistede min far for et par år siden. Måden vi opdrager vores børn er så utrolig vigtig, fordi det varer for evigt. Lad være med at være denne fucking-pretender, der forsøger på Instagram at foregive at du popper champagne-flasker på klubben og bor i en penthouse - folk skal nok kalde dit bluff på et tidspunkt. Det er også derfor, at jeg forsøger at kommunikere på den måde, som jeg gør på mine egne kanaler."

   
 

 

Også til det helt store spørgsmål. hvis du skulle til at købe et nyt ur uden at skulle røve en bank forinden, hvilket ville du så gå for, hvis du spørger Mr. Haagen? "Jeg har altid været kæmpe fan af Casio G-shock of Swatch. I to af mine tidligere bøger er det faktisk disse to, som har fået de længste kapitler. En anden anbefaling vil være Hamilton, hvis de skal koste under 10.000 DKK. Det er faktisk et brand, som du ikke kan få i Danmark, men de laver fantastiske ure for blot 5-8000 DKK."

Når emnet rammer vintage ure, siger Mr. Haagen: "Hvis jeg selv skulle købe et vintage ur for under 10.000 DKK, så ville jeg gå efter et Omega fra 50'erne eller 60'erne Urværket i disse er så troværdige, og du kan bare ikke dræbe dem. De er også præcise. Dengang var Omega jo kendt for deres præcision, mens Rolex var kendt for deres vand resistance. Seamasters fra 60'erne er et glimrende eksempel på en perfekt diameter på 34-36 mm. Og du kan nemt ændre look på disse blot ved at ændre ur-remmen. Fantastisk kvalitet for nærmest ingen penge. Det er fucking imponerende!" Hvis du vil gå skridtet en anelse op, hvad angår pris, så er et Rolex Datejust, som Paul Newman bar i filmen 'Color of Money', hvad Mr. Haagen ville gå efter. "Det er symbolet for den voksne mand," fortæller han. 

Så her var historien om, 'Hvordan Kristian Haagen blev Kristian Haagen'. Eller i hvert fald en minimal del af historien. Så nu, lad os læne os tilbage og se ham nå hans 1 million brugere på hans sociale ur-medie Og i mellemtiden vil vi klart anbefale at følge ham lige her.