Sergei Sviatchenko skaber æstetiske overraskelser på tværs af kunst og stil

Som kreativ direktør for den internationale collagefestival LESS i Viborg og mastermind bag 'The Splash'-kollektionen i samarbejde med os, cementerede den dansk-ukrainske kunstner vigtigheden af æstetik og æstetiske overraskelser i alle livets facetter dette efterår. Vi tog til Viborg for at snakke med kunstneren om kunst i gadebilledet, æstetiske overraskelser, stil og fremtidige projekter.  

 

Tekst: Alexander Gram
Foto: Daniel Overbeck og Sergei Sviatchenko 

D en ene æstetiske overraskelse afløser den anden, da jeg en tidlig tirsdag formiddag i oktober slentrer ned gennem gågaden i Viborg på vej mod byens gamle rådhus. Tomme lokaler, klassiske byfacader og butiksvinduer har i denne måned fået et nyt, kunstnerisk liv. Indpakket i opskaleret collagekunst fra tolv af verdens førende kunstnere tager bygningerne og byen sig flottere ud end nogensinde.

Jeg har følgeskab af den kreative direktør bag det revolutionerende kunstprojekt, min gode ven og samarbejdspartner Sergei Sviatchenko, på min tur gennem gågaden. Og han er grunden til, at jeg endnu engang har taget turen fra København til domkirkebyen i det Midtjyske. På dagens agenda er vores on-going kollektionssamarbejde mellem CUAP og AN IVY, som vi lancerede første del af i efteråret 2020. Men besøget står først og fremmest i kunstens tegn. Sergei har nemlig lovet mig en tour rundt i byen for at gøre mig endnu klogere på collage som kunstform og ikke mindst hans hyldest til æstetik og æstetiske overraskelser i bybilledet. Et tema, som er omdrejningspunktet for LESS Festival Of Contemporary Collage Art, der gennem september og oktober har givet turister og Viborgs indbyggere – ung som gammel – mulighed for at gå på opdagelse i byen og kunstens verden på en innovativ måde. 

Foto: Sergei viser kunstværker frem i Viborgs gader. 

"Vores festival, LESS Festival of Contemporary Collage Art, forbinder det interne og eksterne byrum gennem kunst. Vi skaber unikke artistiske former med collage-installationer i store størrelser på uventede placeringer i bybilledet. Målet er, at bringe kunst tættere på beskueren og introducere dem for formlen bag æstetiske overraskelser", fortæller Sergei om kunstfestivalen, der med sit fokus på æstetiske overraskelser og integrationen af kunst i bybilledet tager afsæt i den dansk-ukrainske kunstners PhD i arkitektur fra Kievs arkitektskole i 1986, hvor han første gang introducerede netop denne metodik. 

En af verdens førende collagekunstnere

Siden 2000, hvor Sergei for alvor vendte tilbage til collage som kunstform, har han manifesteret sin position som en af verdens førende kunstnere i genren. Det er senest blevet understreget i den netop udgivne bog ’The Age of Collage’, hvor han fremhæves blandt de otte vigtigste kunstnere. Og nu tager han så hele collagens univers til det næste niveau, når han som kreativ direktør for LESS har svunget dirigentstokken og kurateret et udsnit af verdens vigtigste collagekunst – inklusive sit eget – i bybilledet i hans hjemby, Viborg.

”Det er altid en god fornemmelse, når man bliver anerkendt for noget, man gør”, siger han om den positive både nationale og internationale respons, der har været på LESS Festivalens debutsæson. 

Foto: Sergei foran Noriko Okaku og James Springalls bidrag til LESS. 

Netop æstetik i alle livets facetter – fra byrummet til hjemmet og garderoben – er noget, der altid præger vores samtaler, når vi mødes. Det gør det også i dag, hvor Sergei fremhæver kunstnere og værker i byen, som Noriko Okaku 'Entering the Rabbit Hole' til James Springall ’Why The Long Face’, men også sit eget bidrag til LESS, der hylder landskabsmaleren P.C. Skovgaard på det gamle rådhus i Viborg med meterhøje collager.

"I forhold til min egen tilgang til collage, så afhænger det af formålet. Det er en refleksion af et tema. Jeg arbejder med udvalgte materialer for at skabe en associativ linje af billeder. Det er altid et mål at skabe æstetiske overraskelser – og det kan være mange ting", fortæller han om sine minimalistiske og ekspressive LESS-principper, som indkapsler hans tilgang til collage, og som er karakteriseret ved ofte kun at bestå af to eller tre indbyrdes forbundne elementer, der placeres på en farvet baggrund – eller, som under LESS, på P.C. Skovgaards naturlandskaber. 

Foto: Sergei Sviatchenko foran et af sine værker under LESS. 

Fra gaden til garderoben

På vores rundtur i Viborgs gader, kan jeg ikke undlade at dreje snakken over på garderoben, og om hvorvidt Sergei også savner mere æstetik på det generelle gadeplan – altså ikke bare, når det kommer til at integrere kunst i bybilledet, som han har gjort med LESS, men også når det kommer til stilen hos de danske mænd.

"Den (æstetikken, red.) vil komme. Det er på vej. Vi (AN IVY & CUAP, red.) arbejder hårdt for at få det til at ske", svarer Sergei Sviatchenko, som aldrig har lagt skjul på, at han godt kunne tænke sig, at flere danske mænd gjorde sig lidt mere umage, når de klædte sig på. Selv er han i dag klædt i et gråt suit fra Thom Browne, en beige frakke i en firkantet silhuet fra selvsamme New York-baserede designer, samt den hvide skjorte med round collar og et stribet slips fra vores kollektion. En slags uniform, Sergei for længst er blevet kendt og anerkendt for. 

For det er ikke bare i kunstverdenen, han gør sig bemærket. Også i modeverdenen har han siden 2009 sat sit tydelige aftryk med blogprojektet Close Up And Private. Et projekt, som har defineret en forfriskende ny stilbevægelse med afsæt i klassisk herremode. En stilbevægelse, som vi hos AN IVY gennem årene har fundet stor inspiration i. Derfor var det også med en enorm stolthed, at vi i oktober lancerede det første designsamarbejde mellem Close Up And Private x AN IVY, ’The Splash’, som ligesom LESS Festival, har til formål at cirkle omkring historiske referencer og vores fælles opfattelse af æstetik og æstetiske overraskelser.

Foto: Sergei Sviatchenko på Cafe Morville.

"At kommunikere er en vigtig del af mit arbejde, og derfor har det også været en fornøjelse at ramme et nyt publikum (med kollektionen, red.), at dele min glæde ved nogle bestemte tekstilkvaliteter og komforten ved former. Jeg vil kalde det ’sampling’. Som at spille ældre musik for yngre øre", fortæller Sergei, der imellemtiden har inviteret mig på en kop kaffe på cafeen Morville i hjertet af Viborg. Her vil han vise mig, at kunsten på væggene netop er blevet udskiftet med udvalgte kampagnebilleder fra CUAP x AN IVY-kollektionen, som vi skød sammen tilbage i september.

 

 

Foto: Fra CUAP x AN IVY-kampagnen

Netop vores første kollektion, ’The Splash’ blev opbygget omkring den konceptuelle tanke, at alle items skal kunne mikses og matches. Det er en tanke, der stammer fra Sergei egen garderobe. Derfor designede vi to tidsløse skjorter, fem slips og to bow ties, der kan bruges på kryds og tværs. Men for Sergei handler kollektionen også om meget mere end produkterne i sig selv. For de er et symbol for en slags uddannelse i garderoben, som er en vigtig del af hans vision for projektet: 

"Der er en række af items, som er enormt vigtige at eje. De fortæller historien om generationer; de er forbindelsen mellem generationer”, siger han og leder derefter snakken mod 60’erne, som er et årti, han konstant vender tilbage til.

"Selvom hverken John F. Kennedy eller David Hockney stræbte efter at blive stilikoner, så blev tanken om dem og deres påklædning i 60’erne referencerammen for de items, jeg skabte sammen med AN IVY".

Flere gange gennem vores snak, understreger Sviatchenko, at velklædthed også handler om meget mere end tøj. Tøjet kan ikke stå alene. Det er en livsstil. Det handler ligeså meget om værdier og opførsel. Alligevel svarer han prompte, da jeg spørger ind til de mest essentielle anbefalinger til garderoben.

"Her er listen: Alden Long Wing sko, Oxford Button Down og Tap Collar skjorter, Og flannel bukser. Spørg mig ikke hvorfor – jeg kender ikke svaret", fortæller han og griner. "Undskyld, jeg glemte selvfølgelig også at nævne slipset"

AG: Nu hvor vi er ved garderoben, så ved jeg, at mange af vores følgere på Instagram også gerne vil vide, hvilke favoritter du har fra vores første kollektion?

"Det er først og fremmest Burgundy Navy Striped Tie. Man ser slipset i en gammel sort/hvid dokumentar, men jeg ser det altid i burgundy og navy. Også slipset med prikker. Det tog os lang tid at ramme rigtigt, da prikker kan være sjove, men jeg ville reflektere en frihed med designet, ikke en épatage. Og så selvfølgelig round collar oxford skjorten, som kombinerer en crisp metervare med god smag".

Foto: Alle CUAP x AN IVY kampagnebilleder

Fremtiden og Close Up And Private x AN IVY 

Vi er efterhånden nået igennem Viborgs gader, et hav af æstetiske indtryk fra de mange kunstværker på LESS Festivalen og tilbage til det gamle rådhus, hvor Sergei både udstiller under LESS og selv holder til med sit misundelsesværdige studie. 

"Jeg drømmer om, at LESS Festivalen bliver et internationalt format, som også kan foldes ud i fx København, Melbourne, Australien, og mange af verdens andre metropoler. Det arbejder jeg på nu", forklarer Sergei siddende i Marcel Breuers Wassily Chair i det kunstfyldte mødelokale, da jeg spørger ind til fremtidige projekter fra den 68-årige kunstners kreative hånd.

Og jeg må bare erkende, at efter at have oplevet festivalen på nærmeste hånd, kan jeg kun krydse fingre for, at det bliver en realitet med LESS i hele verden. Mere kunst og flere æstetiske overraskelser i byrummet har i den grad sin berettigelse.

Foto: Victor Gravesen (model), Sergei Sviatchenko og Alexander Gram. 

Men mens vi venter på fremtiden for LESS, kan vi heldigvis allerede nu afsløre, at en ny – og større – kollektion mellem AN IVY og Close Up And Private lander i løbet af 2021. 

"Vores første kollektion blev taget enormt godt imod – både herhjemme, men også i lande som Sydkorea og Japan. Vi kommer til at arbejde videre med den konceptuelle tanke om, at alt skal kunne mikses og matches og passe sammen. Næste kollektion kommer til at bestå af skjorter og slips, som er vores kerne. Men også sokker, caps og måske endda en blazer og bukser på sigt", siger Sergei.

"Vi kommer til at holde en reception, som bliver symbolet for, at krydsfeltet mellem kunst og stil er en naturlig del af vores samarbejde. Det vil ske efter Covid19.  Samtidig kommer næste kollektion også til at inkludere unikke samlerobjekter, som passer godt ind i kulturen lige nu. Jeg er også en samler. Måske laver vi en Modern Classicist Club sammen på et tidspunkt også".

Foto: Den eksklusive plakat til 'The Splash'-kollektionen

De første spadestik til at forene kunst og stil er dog allerede taget. For som et specielt projekt til den første kollektion, har Sergei skabt en plakat, der følger med, når man køber et item. Her har han, med udgangspunkt i sine LESS-pricipper, dekonstrueret udvalgte af kampagnebilleder fra vores kollektion og placeret dem på en rød baggrund. 

"Vi er kun lige startet", afslutter Sergei, mens hans rejser sig for at smide en vinylplade fra Coldplay på pladeafspilleren, inden vi vender tilbage til arbejdet og de første skitser fra vores kommende kollektion, som han har gjort klar til at vise mig i hans studie i dag. Det tegner i øvrigt rigtig godt!

Læs også: 6 stiltips til vintergarderoben